[ En dag att minnas, en dag man inte ska glömma ]

Idag den 27 januari är det internationella minnesdag för förintelsens offer. Samma dag som koncentrationslägret Auschwitz befriades, år 1945.
Denna dag ska vi alltid minnas, dels för att hedra och minnas alla människor som föll för denna tortyr och dels för att det ALDRIG ska göras om!

Man kan nog aldrig fatta vad som egentligen har hänt, vi var ju inte där, och upplevde detta hemska!
Men jag har varit där, i Polen i Auschwitz och Birkenau. å det vill jag inte uppleva igen, (fast det var lärorikt) det var en hemsk upplevelse, man fick se så mycket, och uppleva så mycket, det var svårt att ta till sig! Det tog faktiskt flera månader innan jag hade bearbetat allt jag hade sett där, det var en kväll när jag såg på en film som handlade just om detta, jag föll igråt, jag grät hela natten, jag tror nog till och med att jag grät mig till sömns, Det var så jobbigt

så idag så har jag tänt ett ljus här hemma för att hedra alla människor som var med om detta!

" Den 27 januari 1945 fick omvärlden se vad tolv år av nazistiskt styre åstadkommit. Då befriades koncentrationslägret Auschwitz. 2005 deklarerade FN denna dag som internationell minnesdag, sedan 1999 har det varit en nationell minnesdag. " Källa: Forum för levande historia

Komentarer
Postat av: Emelia

Du har blivit utmanad, hämta den genast. ;)



http://emeliasweden.blogspot.com/2009/01/utmaning.html



Kram!

2009-01-28 @ 10:47:25
URL: http://emeliasweden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0